اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

«ایران استوار، 44 سال افتخار»| عضو هیات علمی دانشگاه: تا پای جان از انقلاب و نظام حمایت می‌کنیم

عضو هیئت ­علمی دانشگاه مذاهب با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب گفت:‌ ما تا پای جان هستیم و از این نظام و انقلاب حمایت می‌کنیم و نخواهیم گذاشت که هیچ کشور غربی، منافق و داعشی به کشور و انقلاب ما دست اندازی و دست درازی کند.

«ایران استوار، 44 سال افتخار»| عضو هیات علمی دانشگاه: تا پای جان  از انقلاب و نظام حمایت می‌کنیم

حوزه‌ تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس: مردم ایران اسلامی در این روزها در حالی چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب را جشن می گیرند که دشمنان این انقلاب مردمی طی این سال ها تمام تلاش خود را برای از بین بردن نظام و انقلاب به کار بست و هر بار هم بدتر از گذشته شکست خورد.

بر همین اساس با توجه فرارسیدن ایام الله دهه فجر، در گفت وگویی با حامد رستمی نجف ­آبادی استاد دانشگاه و عضو هیئت ­علمی دانشگاه بین ­المللی مذاهب اسلامی کارنامه 44 ساله جمهوری اسلامی را در حوزه فعالیت های دانشجویی و دانشگاه بررسی کردیم که در ادامه آمده است:

فارس: نقش و جایگاه اساتید دانشگاه در اعتلای نظام را چگونه ارزیابی می­‌کنید؟

رستمی نجف‌آبادی: دانشگاه نقش مهمّ و کلیدی در تحوّلات جامعه و اعتلای نظام و آرمان­‌های نظام و انقلاب دارند و دانشجو همیشه از  اساتید خودش الگوگیری را شروع می‌­کند، استاد علاوه بر تعلیم دانشجو در زمینه تهذیب او نیز اثرگذار است، اگر اساتید بی‌­باور به آرمان های نظام، انقلاب و اسلام باشند دانشجو نیز نسبت به این امور بی‌­تفاوت می­‌شود، یا اگر موضع­‌گیری درستی اتخاذ نکنند دانشجو نیز همان مسیر را ادامه می­‌دهد.

یک دانشگاهی اعم از دانشجو و استاد عامل روشنگری اجتماعی است

موضع‌­گیری درست استاد دانشگاه و حساسیت او به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و تحوّلات اجتماعی روی دانشجو نیز تأثیر می­‌گذارد و حتّی اصلاحات اجتماعی تابعی از اصلاحات دانشگاه است، نقش دانشگاه به عنوان یک کارخانه انسان‌­سازی بسیار مهم است و اگر دانشجویان بتوانند در دانشگاه، علم و ایمان را با یکدیگر همراه سازند، می‌­توانند به عنوان یک قشر تحصیل‌کرده، فرآیند روشنگری اجتماعی را به دست گیرند، یک دانشگاهی اعم از دانشجو و استاد عامل روشنگری اجتماعی است.

 

 

دانشگاه به جهت نقش ویژه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود، همواره از اهمّ امور و مبدأ همه تحولات جامعه است. اصلاحات اجتماعی تابعی از اصلاحات دانشگاه است و آن قدر دانشگاه حائر اهمیَت است که با سرنوشت انقلاب و اسلام پیوند ناگسستنی دارد و اکنون نیز با جهاد تبیین و بصیرت­ افزایی اساتید می­‌توانند دین خود را به نظام و انقلاب ادا کنند و تأثیر گذار باشند.

لذا اکنون باید با ایجاد تریبون در دانشگاه‌­ها و حتی سطوح جامعه، سلسله نشست ها و جلسات پیرامون ابعاد جهاد تبیین و برگزاری کرسی­ های آزاد اندیشی و نظریه پردازی باید سرلوحه کار دانشگاه­ ها و اساتید باشد.

فارس: دستاوردها و پیشرفت‌­های دانشگاهی بعد از انقلاب اسلامی را شرح دهید؟

رستمی نجف ابادی: بی­ شک یکی از جلوه‌­های محسوس پیشرفت کشور در سال­‌های پس از انقلاب اسلامی، افزایش کمی و کیفی نهادهای آموزشی بالأخص دانشگاه­ ها بوده‌­است. بر اساس آمار موثق اعلامی، تعداد دانشگاه ها از 224 دانشگاه از ابتدای انقلاب به ۲۵۶۹ دانشگاه در کشور افزایش یافته‌­است.

تعداد دانشجویان در مقطع دکتری هم اکنون به ۱۰۰ هزار نفر رسیده است، تعداد دانشجویان دکتری تخصصی با رشد 60 برابری به 580638 نفر رسیده‌­است. بر اساس آمار اعلام شده در آموزش عالی، رشته­ های تحصیلی در دانشگاه­‌های کشور هم اکنون به بیش از سه هزار رشته رسیده‌­است.

موفقیت نخبگان ایرانی در دنیا، نشان دهنده توسعه علمی کشور است

پس از انقلاب اسلامی هر ساله دانشجویان ایرانی در دست­یابی به مقامات جهانی و مدال‌­های رنگارنگ در المپیادهای علمی در رشته‌­های مختلفی هم­چون فیزیک، ریاضی، شیمی و کامپیوتر در رقابت با کشورهای پیشرفته علمی موفق هستند که در رسانه‌­ها هر روز شاهد موفقیّت این عزیزان و نخبگان هستیم، که یکی از شواهد رشد و توسعه علمی کشور است؛ این درحالی است که قبل از انقلاب اسلامی، این دستاوردها و پیشرفت‌­ها وجود نداشته و کمرنگ بوده ­است­ و حتی از خارج این کار صورت می‌­گرفته ­است.

اکنون دانشگاه‌­های کشور در نظام­‌های رتبه­ بندی بین ­المللی حضور دارند و رشد تولید علم در ایران برمبنای مدارک و مقالات ثبت شده، رشد چشم­‌گیر و چند برابری داشته‌­است، البته ما باید در زمینه جهش علمی در کشور گام برداریم و برنامه‌­ریزی کنیم و به پژوهش به­‌صورت ویژه بها بدهیم نه صِرف شعار بلکه عمل و از نخبگان، اساتید و کارآفرینان حمایت مادی و معنوی کنیم و آنها را تکریم کنیم و به صرف پیشرفت علمی اکتفاء نکنیم که راه نپیموده هم بسیار داریم، که باید با دانشگاهیان و نخبگان بومی طی کنیم.

فارس: با توجه به حوادث اخیر، تفاوت دهه فجر امسال با سال­‌های قبل را چگونه می‌بینید؟

رستمی نجف آبادی:‌ دهه فجر انقلاب امسال؛ با سال‌های قبل این تفاوت را دارد که بعد از عبور از یک بحران و فتنه ای است که کشورهای غربی با ایادی خود در داخل به آن دامن زدند و ناکام ماندند.

حضور پرشور مردم در راهپیمایی‌ها مشت محکمی به دهان استکبار جهانی است

حضور پرشور و حداکثری مردم در راهپیمایی 22 بهمن ماه مشت محکمی به دهان استکبار جهانی است که مردم پای این نظام و انقلاب ایستاده ­اند و از آن حمایت می‌­کنند؛ و آمریکا و انگلیس و فرانسه و ایادی آن ها هیچ توطئه‌­ای دیگر نمی­‌توانند بکنند، این ها اگر به فکر مردم ایران هستند چرا هر روز با تحریم‌­ها نظام ما را مواجه می­‌کنند حتی در زمینه­‌های دارویی و مصارف ضروری و حیاتی، این نشان می­دهد آن‌ها دنبال منافع خودشان هستند که از آب گل آلود ماهی بگیرند.

 

 

تا پای جان  از انقلاب و نظام حمایت می‌کنیم 

دهه فجر امسال تجدید میثاق با آرمان­‌های نظام اسلامی و رهبری و شهدای مظلوم انقلاب است، که تا پای جان هستیم و از این نظام و انقلاب حمایت می‌کنیم و نخواهیم گذاشت که هیچ کشور غربی، منافق و داعشی دست اندازی و دست درازی کند و این امنیّت و اقتدار را که یکی از بزرگترین نعمت‌­های این کشور است از ما بگیرد و در این راه شهدای مدافع امنیّت زیادی اهداء کردیم که با خون خود نهال تنومند انقلاب را آبیاری کردند.

خون شهدای امنیت نباید فراموش شود

 در 22 بهمن امسال باید تجدید میثاق با این خون­های پاک و این شهدای عزیز کنیم و به نظرم عکس آن‌ها در خیابان­‌ها و محلات درج گردد و به یاد آنها بیفتیم و فراموش نکنیم چه خون­‌هایی در راه این انقلاب و نظام ریخته شده و جلوی فتنه، ناامنی و اغتشاش گرفته­ شده‌­است.

فارس: توطئه دشمنان در دانشگاه­‌های کشور چگونه خنثی شد و این­که دشمنان چه چیزی را هدف گرفته ­اند؟

رستمی نجف ابادی: توطئه دشمنان در دانشگاه‌­ها توسط خود دانشگاهیان اعم از اساتید و دانشجویان و کارمندان خدوم خنثی شد، این‌ها به دنبال این بودند در دانشگاه‌­ها فتنه و اغتشاش ایجاد کنند و جوّ دانشگاه‌­ها را ملتهب کنند و به سطوح جامعه آن را بکشانند، حجاب بهانه‌­ی این‌ها بود؛ که با شعار زن، زندگی و آزادی به اهداف شوم و پلید خود برسند.

اما اساتید و دانشجویان انقلابی نگذاشتند، تشکل­‌های دانشجویی با ایجاد وحدت دست این‌ها را رو کردند، این‌ها در آخر وقتی کار از پیش نبردند؛ روی آوردند به آتش زدن دفاتر بسیج، دهن‌­کجی به آرمان­ های انقلاب و نظام و بی‌احترامی و توهین و ضرب و جرح خانم­‌ها و دانشجویان محجبه در دانشگاه­‌ها، و بین دانشجویان اختلاف ایجاد کردن، که خود دانشجوها جلوی آن را گرفتند.

چون همکلاسی هم بودند کنار هم درس می­خواندند، در خوابگاه­‌ها با هم هم اتاقی بودند، حالا در پوشش قدری اختلاف سلیقه داشتند، این دلیل بر دشمنی و توهین به طرف مقابل نیست و این فتنه­‌ها به مرور رو به خاموشی گرائید و فضای دانشگاه‌­ها آرام شد.

اغتشاش‌گران آرمان‌­ها و ارزش­‌های نظام را هدف گرفته بودند

اغتشاش‌گران در واقع آرمان‌­ها و ارزش­‌های نظام، انقلاب و اسلام را هدف گرفته بودند، به خاطر همین به ارزش­‌ها و مقدّسات توهین می­کردند و قبح آن‌ها را می‌ریختند و بی‌­حیایی را اشاعه می­‌دادند، که افراد نسبت به تعالیم اسلامی و ارزش‌­ها بی­‌تفاوت باشند.

جنبش دختران خیابان انقلاب، جنبش آغوش رایگان، حضور در اماکن عمومی بدون حجاب و کشف حجاب و بستن موها به عنوان سلاح زن و کارزارهای حجاب بی­حجاب و به طور خلاصه آزادی پوشش که دستاورد جنبش زن، زندگی و آزادی بود، از این­گونه موارد اجتماعی است.

در حالی که خانم­‌ها و دانشجویان ما در جامعه و دانشگاه‌­ها حضور دارند و حجاب مانع فعالیّت آن ها و محدودیت نیست و نوعی مصونیَت اجتماعی برای آن‌ها است.

فضای گفتگو در دانشگاه‌ها باید رونق بگیرد

البته قائل هستم که اکنون باید به فضای  گفت و گو در دانشگاه ­ها بیش از پیش بهاء داده شود و کرسی‌­های دانشجویی آزاد اندیشی و علمی، استادی نظریه‌ پردازی و مناظره و گفت و گو تقویت شود که جواب خیلی از سئوال‌­ها و شبهات به صورت علمی و آکادمیک داده شود و شأن استاد و دانشجو نیز حفظ گردد و این دو قشر بسیار تأثیرگذار در جامعه تکریم شوند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول